Selasa, 23 Februari 2016

Cendiakawan Perubatan Islam : Ibnu Sina


Ibnu Sina dilahirkan pada 980M atau 370H merupakan seorang doktor Islam yang terulung. Sumbangannya dalam bidang perubatan bukan sahaja diperakui oleh dunia Islam, malah oleh sarjana Barat. Nama sebenar Ibnu Sina ialah Abu Ali  Al-Hussain Ibnu Abdallah Ibn Sina dan di Barat di kenali sebagai Avicenna.

 Ibnu Sina mula menjadi terkenal semasa berusia 17 tahun apabila Berjaya menyembuhkan penyakit Raja Bukhara  iaitu Nooh Ibn Mnasoor yang gagal diubati oleh para doktor lain. Apabila Raja Bukhara ingin mengurniakan harta dan kebesaran, beliau menolak sebaliknya meminta keizinan untuk menggunakan perpustakaan Istana yang sangat lengkap dan unik pada ketika itu. Kehebatan dan kepakaran dalam bidang perubatan tiada tolak bandingnya sehingga di dunia Islam, beliau di gelar sebagai al-Syekh Al-Rais (Mahaguru Pertama).

Ibnu Sina Menguasai pelbagai ilmu pengetahuan selain daripada Ilmu perubatan seperti  geometri, logik, matematik, sains, fiqh dan falsafah tetapi di barat beliau lebih menonjol dalam bidang perubatan. Buku dan pemikirannya melangkaui wilayah dan negara Islam. Bukunya yang bertajuk Al Qanun Fil Tabib (undang-undang Perubatan)   telah diterbitkan 500 tahun selepas penerbitan pertamanya di Rom, iaitu 1593, seterusnya diterjemah ke dalam bahasa inggeris dengan judul Precepts of Medicine (peraturan Perubatan).

Dalam jangka masa tidak sampai 100 tahun  selepas itu, buku itu dicetak ke dalam 15 jenis bahasa. Pada abad ke-17, buku tersebut telah dijadikan sebagai  bahan rujukan asas oleh para pelajar perubatan di university  Itali dan perancis sehingga abad ke-19.

Ibnu Sina Juga menghasilkan sebuah buku yang diberi judul  Remedies for the Heart ( Penawar Untuk Hati) yang menceritakan dan menghuraikan 760 jenis penyakit serta cara untuk mengubatinya. Hasil tulisan Ibnu Sina sebenarnya tidak terbatas kepada ilmu perubatan sahaja malah merangkumi bidang dan ilmu lain seperti  metafizik, muzik, astronomi, philology (ilmu bahasa) syair, prosa, dan agama.

 Pemikiran  falsafah Ibnu Sina banyak dipengaruhi oleh aliran Falsafah Al-Farabi yang telah menghidupkan semula pemikiran Aristotle tetapi menapis teori kosmologi Yunani ini dan mengislamkannya. Al-Farabi, iaitu Abu  Nasr Mohammad Ibnu  al-Farakh al-Farabi (870-950) merupakan cendekiawan parsi di Zaman pemerintahan Abassiyah. beliau seorang ahli falsafah, muzik, perubatan dan matematik telah menghasilkan sekurang-kurangnya 117 buah buku berkaitan bidang ini. oleh itu, falsafah perubatan Ibnu Sina turut dipengaruhi oleh asas dan teori perubatan Yunani khususnya Hippocrates.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan