Dalam
kehidupan manusia tidak akan lari daripada kitaran amanah yang
dipertanggungjawabkan. Perkerjaan, kekuasaan, pengetahuan, pangkat, anak dan
bumi kita berpijak merupakan sebahagian daripada jalur hidup yang berteraskan
amanah. Amanah yang harus kita tunaikan dengan sebaik-baiknya dan
seadil-adilnya. Hukum menunaikan amanah adalah wajib dan mengkhianatnya adalah
haram.
Sesungguhnya
amanah merupakan tiang dan dasar bagi
setiap amal baik dalam setiap urusan di antara
kita dan Allah SWT, antara kita dan
keluarga atau masyarakat. Hanya orang yang teguh imannya kepada Allah akan menjaga
amanah.
Dalam kitab
Musnad Imam Ahmad bin Hanbal, jilid 3 halaman 154, Nabi SAW bersabda yang
bermaksud :
“Tiadalah
iman itu sempurna bagi orang yang sama sekali tidak ada kepercayaan baginya.
Dan tiada agama itu sempurna bagi orang yang sama sekali tidak menepati
janjinya”
Masyarakat
yang diselubungi dengan amalan rasuah dan nepotisme adalah yang tidak mahu mempedulikan
amanah. Banyak pengkhianatan dan penipuan, rasuah sudah bermaharajarela di
tengah-tengah masyarakat; tidak sedikit kesaksian pembohongan dilakukan oleh
sesetengah pihak dan tidak sedikit pula orang menunda-nunda menyampaikan hak
kepada yang sepatutnya. Semua ini adalah menyimpang daripada amanah, bahkan
termasuk juga khianat.
Demikian
juga hari ini dalam memilih pemimpin atau ketua agak sulit memilih yang
terbaik. Rasulullah SAW memberi erti amanah dalam kepemimpinan adalah kemampuan
atau keahlian dalam jawatan yang dipangku, bukan ukuran kekayaan semata-mata.
Kita boleh
menetapkan pertimbangan dalam memilih pemimpin tetapi ingatlah selalu sabda
nabi SAW yang bermaksud :
“Siapa
yang mengangkat seseorang untuk jabatan yang berkitan dengan urusan masyarakat
sedangkan dia mengetahui ada yang lebih, maka seseugguhnya ia telah
mengkhianati Allah, Rasul dan kaum Muslim”
Semua
berkaitan dengan kuasa. Kerana itu kekuasaan adalah amanah yang lebih penting
untuk diawasi kerana kekuasaan itu cenderung untuk curang. Kekuasaan yang
mutlak akan menjadi curang yang mutlak.
Maka dalam
agama kita tidak diizinkan adanya kekuasaan yang mutlak. Seperti firman Allah
kepada Musa AS yang bermaksud :
“Pergilah
Musa Kepada Firaun itu, sesungguhnya ia telah melampaui batas.” Surah TAHA: 24
Maka
Kekuasaan tidak boleh dibiarkan tanpa pengawasan. Pengawasan itu dilakukan oleh masyarakat. Semua ini terletak dalam rangka penegakan keadilan.
Dalam
Al-Quran di ingatkan bahawa salah satu bentuk menyalahguna kuasa ialah
melindungi tindakan-tindakan yang salah. Wujud penyalahgunaan kuasa tidak saja
berupa tindakan salah daripada seorang penguasa secara langsung, tetapi juga
berupa langkah melindungi kesalahan orang lain memalui penyalahgunaan kuasa.
Pada
umumnya sesuatu hak tidak sampai kepada orang yang berhak memilikinya, kecuali
setelah melalui kesulitan yang amat berat, atau setelah dipotong sebahagian hak
itu dengan tanpa ada alasanya.
Dalam situasi
begini, dimanakah yang dinamakan ‘takut’ kepada Allah? Dimanakah letaknya
waspada diri terhadap Allah Maha Mengetahui, yang ghaib dan yang nyata? Allah
berfirman bermaksud :
“… dan
janganlah sekali-kali kamu (Muhammad) mengira, bahawa Allah lalai dari apa yang
diperbuat oleh orang-orang zalim. Sesungguhnya Allah memberi tangguh kepada
mereka sampai hari yang pada waktu itu mata (mereka) terbelalak. Mereka datang
bergegas-gegas memenuhi panggilan dengan mengangkat kepalanya sedang mata tidak
berkelip-kelip dan hati mereka kosong.”
(surah Ibrahim : 42-43)
Janganlah
kita termasuk dalam golongan orang-orang yang disifatkan oleh Allah dengan
firmanNya yang bermaksud:
“Biarlah
mereka (di dunia ini makan dan bersenang-senang dan lalaikan oleh angan-angan
(kosong), maka kelak mereka akan mengetahui (akibat perbuatan mereka).”
(surah Al-Hijr: 3)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan