Isnin, 28 Disember 2015

Toleransi Dan Islam

Toleransi Dan Islam

Toleransi itu adalah salah satu tata-fikir yang diajarkan oleh Islam, terutama sekali toleransi dalam beragama. Salah satu ajaran Islam yang digariskan oleh Allah SWT untuk pegangan kaum Musliman dalam kehidupan beragama dalam ayat yang berbunyi :

لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لا اَنْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (٢٥٦)

“Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar itu daripada jalan yang sesat. Kerana itu barangsiapa yang ingkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul (ikatan) tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Al-Baqarah: 256)

Pada ayat tersebut ditegaskan bahawa Agama Islam tidak mengenal unsur-unsur paksaan. Hal ini mengenai cara, tingkah-laku, sikap-hidup dalam segala keadaan dan bidang, serta dipandang sebagai satu hal yang hakiki.

Islam bukan sahaja mengajarkan supaya jangan melakukan kekerasan atau paksaan, akan tetapi diwajibkan pula supaya seseorang Muslim itu menghormati agama-agama lain dan menghargai pemeluk-pemeluknya dalam pergaulan. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan