Selasa, 27 Oktober 2015

Solat Nawafil



Menurut kitab Fekah, solat sunat di sebut sebagai nawafil, bentuk jamak daripada nafilah yang bermakna tambahan Nawafil bermaksud solat-solat  tambahan. Solat sunat ialah selain daripada solat fardu lima waktu. Di dalam Al-Quran Allah telah memerintahkan agar melakukan solat tahajjud di waktu malam sebagai nafilah solat tambahan kepada solat yang lima waktu itu.

Imam Ghazali membahagikan solat nawafil itu ke dalam tiga istilah iaitu:-
  1. Sunat
  2. Mustahab
  3. Tatawu
Menurut Hujjahtu Islam ini, pembahagian itu hanya istilah sahaja untuk memudahkan darjat ketika-tiga solat sunat itu dilihat dari hadis-hadis yang menerangkannya dan kerajinan Rasullulah mengerjakannya.Imam Al-Ghazali tidak menolak sekiranya ada pihak yang memberikan istilah lain.

Apa yang dimaksudkan dengan Sunat ialah solat yang disandarkan kepada rasulullah SAW bahawa baginda sangat mengerjakannya (di samping menerangkan keutamaannya). Contoh seperti solat Sunat Rawatib sama ada sebelum solat fardu atau sesudahnya, juga solat Tahajjud, Solat witir  dan lain-lain.


Mustahab pula ialah solat sunat yang ada dalilnya daripada Rasulullah yang menerangkan tentang keutamaannya, tetapi tidak diterangkan bahawa baginda rajin mengerjakannya.

Manakala yang dimaksudkan Tatawwu, ialah solat sunat lain dari kedua-dua yang disebut di atas, tidak ada dalil khusus mengenainya. Tatawwu’ seerti dengan Tabarru’ yang bermakna berbuat kebaikan atau berbakti.

Solat Tatawwu’ adalah solat sunat yang dilakukan tidak ada kaitan dengan sebarang sebab sama ada waktu, tempat atau sebab lain. Tetapi hanya kerana ingin berbuat baik dengan mengerjakan solat secara mutlak.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan