Isnin, 31 Mac 2014

Komentar Cerpen Arian Ploso (Dasar Ketuanan Melayu)

Komentar Sekolah Penulisan

Siri 2 : Cerpen Arian Ploso (Dasar Ketuanan Melayu)

           Secara ringkasnya cerpen berbentuk monolog ini yang diterajui watak utama oleh Kami sebagai antagonis dan watak Tuan sebagai protagonis. Biarpun begitu kedua-dua watak ini boleh menjadi sebaliknya, kerana cerpen ini bersifat monolog, atau lebih tepat lagi bersifat luahan.

Watak ‘Kami’ telah menjalankan satu rundingan dan membuat beberapa analisa mengenai watak ‘Tuan’ dalam analiasa pertama watak ‘Kami’ memperlihatkan dalam perbincangan mereka bahawa watak ‘Tuan’ ini sering bermimpi menjadi orang yang kaya, atau menyentuh apa sahaja akan menjadi emas. Dari segi simboliknya berbuat apa sahaja akan menjadi. Malangnya ia hanyalah satu mimpi dan Hakikat sebenarnya watak  ‘Tuan’ hanyalah seorang tukang cuci.

Mungkin dari sudut lain pula ini merupakan satu sindiran pada kepada masyarakat melayu yang memperakui ketuanan melayu. Dengan sumber asasi yang mencukupi mereka tidak perlu berkerja keras untuk mendapatkan semua itu kerana telah tersedia untuk mereka. Seperti bidalan orang Melayu “tidak perlu berbuat apa-apa hanya mencuci kaki sahaja” yan merujuk semua kelangkapan telah tersedia di dalam rumah hanya perlu masuk ke dalam dan menikmati apa yang telah tersedia.

Pada perengan kedua dan ketiga penulis menyentuh cara watak ‘Tuan’ dalam menjalankan kegiatan ekonomi. Apa yang di perjelasankan disini adalah sistem ekonomi kini masih kurang jelas, tiada matlamat dan hala tuju yang nyata, ia lebih kepada bersifat individual (kapitalisme). Dalam erti kata lain ia bersifat menjaga kepentingan diri dari kepentingan masyarakat. Penganalisa watak ‘Kami’ menganggap hal ini tidak wajar berlaku dan ia menperdayakan orang yang kaya terus kaya dan orang yang miskin akan kekal miskin. Ini diperkuatkan lagi dalam analisa watak ‘kami’ yang membongkar kegiatan korupsi yang berleluasan dalam sistem pemerintahan mahupun apa yang berkaitan dalam apa-apa hal yang menyentuh keperihalan sosial. Individul yang layak tidak mendapat hak yang sepatutnya malahan orang yang tidak layak pula mendapat hak  yang bukan milik mereka, hal ini merujuk kepada etika dalam dalam menjalankan sistem pentadbiran itu sendiri.

Pada perengan keempat karangan berbentuk monolog ini secara sinisnya memperlihatakan budaya kemanjaan yang disemai oleh organisasi pentadbiran sehinggakan kelompok yang menganggap diri mereka sebagai tuan tanah ini menjadi malas dan tidak bersikap agrasif dalam menjalankan persaingan pembentukan ekonomi ini kerana dalam kebanyakan perihal mereka tidak perlu bimbang kerana semuanya telah tersedia untuk mereka dari segi sistem pembelajaran dan pelaburan. Sehingga sampai satu tahap watak ‘kami’ ini menganggap bahawa kelompok ketuanan ini akhirannya tidak dapat berdiri dengan kaki sendiri jika tangan yang menyuap mereka selama ini telah kudung atau hilang dari muka bumi ini. Sikap keterlaluan bergantungan kepada sesuatu sumber itu telah melemahkan daya saing dalam hakikat naturalnya.

Dua perengan terakhir penulis merujuk kepada tampuk pemerintahan beraja yang sudah hilang fungsinya pada zaman kolanial dahulu peranan Sultan atau raja telah diambil ambil alih residen, dan mereka hanya berkuasa dari segi hukum adat dan agama sahaja. Berbalik pada zaman sekarang peranan sultan dan raja itu sudah tidak menggerakkan apa-apa peranan, dari segi agama dan adat resam sultan atau raja sendiri yang telah mencemarkan peranan yang dimainkan mereka sendiri. Kini yang memainkan atau menggerakan peranan agama atau adat istiadat itu adalah peranan para agamawan, dalam konteks lain para agawan pula boleh dibeli malah turut terlibat dalam konspirasi demi menjaga kepentingan tertentu.

Apa yang dapat disimpulkan disini bentuk cerpen yang reka pada struktur monolog ini, adalah satu kajian kognitif melalui pengamatan dan pengalaman hidup. Selain itu ia juga terdapat juga elemen-elemen sindiran yang diterapkan melalui bahasa yang mudah. Karya bergini bersifat telus tanpa menyembunyi matlamat yang hendak disampaikan.   

  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan